måndag 1 september 2014

10 saker jag tycker är bra

Läste härom kvällen ett blogginlägg med 10 saker som man irriterar sig på. Hade lust att skriva ett likadant eftersom jag säkert skulle plocka ihop 10 saker på en minut, men jag tänkte använda mig av motsatspedagogiken. Det är väl alltid bättre att vara positiv? Här är min topp 10 såhär när september kör igång.

1. Min man. Tänk så skönt att få vara gift med en typ som T! Han är snygg, smart och bäst på alla sätt. Dessutom är han min och håller koll på mig då jag själv inte orkar.

2. Mitt jobb. Visst kan det vara jobbigt vissa dagar, men nog trivs jag ju bra, trots allt! Duktiga elever och många härliga kolleger. Dessutom kort väg hem och arbetsförmåner i form av utomhusvistelse och rörelse hela tiden. Det finns inget bättre än att förverkliga egna idéer och se någon inspireras av dem.

3. Vårt hem. VÅRT hem. Äntligen börjar det kännas vårt och äntligen har de flesta sakerna hittat sin plats. Jag är inte den bästa på att hålla ordning men då kan jag som tur glädja mig över punkt 1 igen.

4. Våra familjer. Både svärisarna och de egna är bara för fantastiska. Har i sommar fått två nya underbara svägerskor och en väldigt mycket större familj.

5. Fila-familjen. Vi är alla olika, men behövs. Det här skrev jag mera om redan tidigare.

6. His Master's Noise. Världens bästa kör med en härlig höst framför. 20.9 har vi kejkka med Samuel Ljungblahd. Köp biljetter på Lippupalvelu, vet ja! Härligt att sjunga och sprida glädje!

7. Min fysiska kondition. För ett halvår sedan var kondition helt i botten. Då fotbollskarriären tog slut kände jag inget behov av att engagera mig och så småningom föll den biten bara bort ur vardagsbilden. Men nu efter ungefär ett halvår på gym 2-3 gånger i veckan och ett allmänt friskare liv orkar jag nu till och med springa 10 km. Jag mår bättre än jag mått på väldigt länge och njuter.

8. Resor. I somras var jag med om en härlig resa och förra året fick jag njuta av resor till olika håll av världen som jag aldrig föreställt mig att jag skulle komma att besöka. Jag älskar att planera och drömma mig bort och visst är det fantastiskt när drömmarna ibland blir verklighet! Längtar efter nästa resa som bär oss närmare ekvatorn.

9. Böcker. Mitt läsintresse har gått i vågor under hela livet. Under lågstadietiden plöjde jag igenom allt som fanns i hyllan på biblioteket men under den senare delen av skoltiden blev det mera semesterbetonat. Under studietiden blev det inte speciellt mycket läst vid sidan om den litteratur som hörde till kurserna även om jag skulle ha haft hur mycket tid som helst att läsa på tåget. Det blev helt enkelt inte av. Som lärare försöker man konstant inspirera elever till läsning och tydligen har det fastnat hos mig också. Efter att jag upptäckte e-böckerna väntar jag ivrigt på att nästa bok ska droppa in i bokhyllan på paddan. Visst låter hösten nästan mysig när man kombinerar rusket med varm kakao och en riktigt spännande bok att tappa bort sig i.

10. Framtiden. Man vet aldrig vad som ligger framför men just nu känns det ljust och stabilt. Alla dörrar är öppna och i den stabila tillvaron är det skönt att kunna testa gränser och drömma om sådant man vill göra. Vem vet vad framtiden för med sig? Bring it on!


Vad finns på din topp-10-lista?



2 kommentarer: