lördag 13 september 2014

Hemmafruns matblogg

Idag har varit en riktigt skön och ledig hemmafru-lördag. T har mest arbetat på sitt översättningsjobb så efter vår förmiddagspromenad (+2 hemmafrupoäng) längs den soliga Mattbystranden har jag mest fixat och haft mig här hemma. De flesta köksskåpen blev städade och rensade (+7 hemmafrupoäng), ett lass tvätt blev rent (+3 poäng) och jag hann också testa på att göra äppelmos för första gången (+10 poäng). Åh, vad det är nyttigt och viktigt med sådana här dagar emellanåt, så man hinner fixa allt det man inte hinner med på vardagskvällarna då man har alltför mycket inprickat i kalendern!

Har de senaste veckorna provat på en del nya recept, vissa mera uppskattade än andra (+5 poäng). Måste erkänna att jag är väldigt uslig på att följa recept (-4 poäng). Utgår hellre från något bekant och experimenterar sedan (+3 poäng). Matbloggen, varsågoda!


Squashsoppa:

Skala och skär grönsaker och rotfrukter i bitar:
squash
morot
potatis
lök

Koka upp och lägg i en buljongtärning.
Salta och krydda efter egen smak.
Jag hade också kvar en liten skvätt grädde som jag rörde i. 
Det skulle säkert passa bra med ost också!

Då moroten också är mjuk lät jag soppan silade jag bort en del av den orange spaden för att det inte skulle skvätta så mycket vid mixandet. Några varv med mixerstaven och sedan rörde jag ner spaden tillbaka för en lite lösare konsistens.





Favoritfrukost:

Turkisk joghurt
bananskivor
färska blåbär
färska jordgubbar/hallon
cashew-nötter
müsli




På veckosluten brukar det ganska ofta vankas tortillas men igår kväll körde vi hemlagade burgare. Fuskade lite med brödet bara.

Gårdagens mumsiga burgare (T:s version):

Maletköttbiffar
Nötkött
Skorpsmulor
Grädde
2 ägg
Kryddor: pepparmix, salt, chili, paprikapulver, "jauhelihamauste"

Mixa ca ½ dl skorpsmulor i ca ½ dl grädde.
Blanda i kryddorna och låt dra sig några minuter.
Knåda i köttet och äggen.
Forma till biffar, gärna tunna och stora för de krymper i stekpannan.
Stek på hög värme i lite fett.

Övriga ingredienser enligt eget önskemål:
flatbröd
ketschup
tomat
rödlök
kryddgurka
HP BBQ-sauce
en skiva oltermanni-ost


Dagens enkla och väldigt "ditåt"-äppelmosrecept:

Du behöver äppel,vatten, socker och askorbinsyra.
Skala och dela så du får bort kärnhuset.
Koka upp i mindre mängd vatten än jag gjorde, typ bara lite på botten.
Lägg i socker efter smak och lite askorbinsyra enligt instruktioner.
Mixa en sväng med mixerstaven.
Lägg i burkar i frysen eller kylen.


Det får räcka för idag. Matbloggen tackar för sig och återkommer möjligtvis senare. 
Nu blir det glass och film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar