onsdag 28 augusti 2013

Fenomenet blogg

I skolan där jag jobbar har klassbloggar blivit en aktuell grej och vi lärare har bland annat utrustas med Ipads och träffat lärare från andra skolor som börjat redan senaste år. Så småningom kommer det att dyka upp en blogg för årskursen där jag jobbar som ni såklart gärna också får följa med även om den långt är riktad till elevernas föräldrar och dem själv. Tanken är att eleverna ska få blogga om sin skolvardag och vara stolta över de texter och alster som de producerar i skolan istället för att de bara glöms bort i en pärm eller slängs i pappersinsamlingen.

När vi pratat om bloggandet som fenomen började jag fundera på en del saker. Vad är det egentligen som gör att folk läser en blogg? Och vad ska man skriva om ifall man vill bli känd för sitt bloggande? Är det som Linn Jung säger att de bästa bloggarna är de där folk skriver om vad de gör på vardagarna?

Själv har jag inte haft ambitioner på att få tusentals dagliga följare utan skriver mest av eget intresse att skriva av mig och dela tankar och idéer. Men ja, vad borde man skriva om ifall man skulle vilja bli stor i bloggvärlden?

Å ena sidan kan man ju hålla sig till personligheter. Det där med giftermål och bebisar (speciellt om det blir komplikationer av något slag) tycks ju åtminstone vara riktiga läsarmagneter. Men om man inte är i en sådan livssituation eller vill dela alla bröllopsplaner med hela världen ännu? Vad ska man då skriva om? Vardagen, ja, men blir det inte tråkigt? Å andra sidan finns det säkert många bra temabloggar, även om jag inte hittat någon som jag följer dagligen ännu.

Jag blev smått förvånad då jag såg att min blogg med knappa 60 inlägg på över ett års tid haft nästan 8000 sidvisningar. Vad har ni sökt efter och vad skulle ni vilja läsa om? Bland de 8000 sidvisningarna har kommentarerna dock varit väldigt få. Men det är klart, inläggen har knappast varit väldigt provokativa eller gett nya tankar. Eller vad vet jag?

Hoppas ni alla får en fin fortsättning på veckan!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar