torsdag 15 augusti 2013

Intensivt

Vissa dagar vet man inte om man ska skratta eller gråta. Man har ingen ro att slappna av och helt för mycket att göra. Igår och idag har det varit sådana dagar. Har hundra saker som jag borde göra. Tio beslut som behöver fattas. En fullproppad kalender och en längtan efter att bara har lite ledigt. Och när jag borde ha ledigt blir det det inte för det man gärna gör fyller man de luckorna med, fastän man kanske borde bestämma sig för att inte göra någonting.

Det är svårt att förstå att det bara gått tre skoldagar ännu denna hösttermin. Har träffat sextio nya ettor och namnen börjar väl så småningom att fastna. Att börja med 60 elever och 3 lärare utan klassindelning är tidskrävande och intensivt. Men det känns som att barnen faktiskt får den bästa starten de kan få. Och det är ju det som räknas, inte timmarna som man lägger på minutplaneringen och flyttandet av saker mellan klassrummen. Belöningen kommer väl sen.

En sak som jag i år har märkt tydligare än tidigare är hur stor skillnaden mellan förskolan och skolan i Finland är angående vissa saker och regler. Det är inte så konstigt att det tar tid för elever och föräldrar att vänja sig, trots att de bara flyttat inom huset. Ena veckan måste vissa utnämnda personer enligt lagen föra barnet ända in till klassen. Andra veckan får barnet ta sig själv till skolan. På det ena stället ska man ha flera satser med byteskläder medan man i skolan önskar att alla kläder hålls på kroppen eftersom det inte finns plats att förvara en massa stövlar och tröjor. Att eleverna i allt detta kaos och stora omställningar kan vara lugna, vänliga och hålla koll på det mesta, är bara beundransvärt. Imorgon ska jag beundra dem igen i nya grupper, men sedan blir det skönt att tänka på lite annat emellanåt.

De senaste dagarna har jag främst varit på jobb. Lite hemma. Igår var jag en sväng och hälsade på min bror en sista gång för han ska nämligen (äntligen!) få åka iväg till USA på utlandsstudier. För mig bär det av österut, rentav 50 kilometer. Sibbo skärgård, here I come!

Ha ett skönt veckoslut och njut av det som är kvar av sommaren!

2 kommentarer:

  1. Hittade en väldigt träffande text som en annan bloggande lärare hade bidragit med. Trots att man inte har barn (ännu?) kände jag igen mej. Kände mig också väldigt tacksam för att jag får jobba i en skola tapetklistret sällan tar slut. Läs gärna.

    http://kansankynttilaliekeissa.blogspot.fi/2012/10/opettaja-kannattaisko-tutustua-oikeaan.html

    SvaraRadera