fredag 17 januari 2014

Alla idéer föds inte i samma hjärna

Fredagskväll efter lång dag på jobbet. Det blev en lång dag fastän jag hade föreställt mig något annat, och ändå fick jag inte matematikböckerna rättade idag heller. Men jag har den senaste tiden försökt bli bättre på att inte stressa och istället göra det jag gör ordentligt. Men därför blir det långa eftermiddagar även om solen skiner vackert utanför skolan.


Två veckor har vi hållit på efter jullovet. Rutinerna finns kvar men på grund av nya projekt och simning varje vecka är det organiserat kaos som gäller. Lite av det vi pysslat med kan du se här på ettornas blogg. Vi har just börjat ett läsprojekt i ettan som går ut på att eleverna ska läsa böcker 15 min varje dag. Sedan träffas de i grupper på 3-5 personer som läst samma bok och diskuterar innehållet och gör olika uppgifter. Vi är ganska bra på att försöka "parastaa" andras projekt. "Parastaa" är när man lånar någon annans idé men anpassar det till eget ändamål och gör det lite bättre, eller åtminstone försöker. Läsprojekt finns det ju ganska många av och när man själv håller på att organisera ett märker man att det finns otaliga möjligheter och tillvägagångssätt.

Det här är ju ingen lärarblogg men eftersom lärarskapet upptar så stor del av min vakna tid tänkte jag dela med mig av några tips som jag stött på tidigare eller bekantat mig med nyligen. Ni lärare eller andra som har tips får gärna fortsätta och fylla på listan med idéer som kommentarer, för som sagt föds inte alla idéer i samma hjärna, och absolut inte i en fredagstrött sådan.

Att hjälpa elever att hitta en bok
Kul idé som jag råkade stöta på på En läsande klass-facbooksida.

En läsande klass
Sveriges trendprojekt.

Smarta läsare
Läsprojekt för att öka samarbetet mellan hem-skola-bibliotek. Fungerade bra i åk 2 men det kan vara bra att uppdatera litteraturlistorna lite.

En kvart om dagen
"Klassikern" som alltid är värd ett försök.

Spel ett
Spelet som alla lärare för nybörjarläsare behöver känna till och låta eleverna testa på.

Nu tar jag veckoslut!
Ha ett trevligt ett!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar