torsdag 14 augusti 2014

"Är ganska panikslagen"

Jag är inte panikslagen. Efter en härlig skoldag känns det faktiskt allt annat än panikslaget. Men då jag slår upp Facebook fylls "newsfeeden" av inlägg i gruppen "En läsande klass" där folk är i panik för att de inte vet vad de ska göra.

Lite bakgrund kanske är bra. Senaste vår delade någon av mina kolleger en länk till en sida som heter "En läsande klass". Det är ett nytt projekt som startat i Sverige efter att PISA-resultaten varit oförlåtligt dåliga. Då bestämde sig Martin Widmark och en hel del andra för att ta tag i saken och skapade ett nytt material som man kan jobba kring läsförståelse med. Nu har boken kommit ut och även i vår skolan tar många influenser från det nya materialet. Jag har inte ännu jobbat med det i praktiken men känner till grundprinciperna och har tyckt om att följa facebook-diskussionerna om temat eftersom man alltid kan plocka lite tips och idéer från sin omvärld, t.ex. nya högläsningsböcker.

De senaste veckorna, såhär kring skolstarten, har jag ändå blivit mest upprör när det droppar in nya kommentarer på sidans "newsfeed". Jag har varken personlig erfarenhet av att vara lärare, elev eller förälder inom det svenska skolsystemet men det känns på något sätt som att allt inte står rätt till när man ser kommentarer som dessa:





Vad ska man jobba med under åk 2? I alla ämnen! Snälla nån! Finns det ingen läroplan eller kommunerna eller skolorna ingen tanke om att ha ett gemensamt system? 

"Kroppen och rymden fungerar jättebra i 2:an". Jo, såklart gör det ju det, ifall det är anpassat för 2:orna, men det skulle säkert gå lika bra på vilken årskurs som helst!

"Hej! Är det någon som har tips på vilka områden i so-ämnena som man kan jobba med i årskurs 1? Några bra tema-arbeten? Tacksam för svar! "

"Jag skulle behöva konkreta tips på vad man kan göra första skoldagen efter upprop för en års 1. Jag kommer att gå ut med all information osv men behöver tips på vad jag mer kan göra. Funderar på att läsa en bok men sen då?"

"Hej allihopa. Jag ska ha min allra första klass till höst, en årskurs 1. Känns himla spännande! Tips på aktiviteter första veckan och högläsningsböcker tas tacksamt emot "

"Första lärarjobbet i en åk 2. Tips på planering, upplägg, högläsning mm tas tacksamt emot."


Det här är bara toppen på isberget. Tyvärr. Då jag studerade på PF och närmade mig slutskedet kände jag mig kanske inte precis som en färdig lärare, men jag visste ju nog ändå var jag skulle börja. I något skede funderade vi lite på ett utbytesår i Sverige och då tänkte jag att det åtminstone är lätt för mig att få jobb, men efter att jag följt med lite är jag inte så säker på om det skulle vara någon bra idé överhuvudtaget.

Jag blandar mig säkert i för mycket som inte berör mig, och har säkert fått en väldigt partisk bild, men jag tycker nog att det är dags att göra något. Tydligen fungerar inte någon gemensam linje angående undervisningsstoffet.

"En fråga till alla kloka lärare/pedagoger där ute. Vad har ni för klassrumsregler och hur gör ni för att skapa arbetsro under era lektioner? Jag vill få tips på hur jag kan få mina elever att förstå att rast är rast och lektionen är helig och på lektionerna ska det vara lugn och ro. Tack på förhand=)"

Lärarna har tydligen inte lärt sig hur man håller disciplin heller. Okej, jag erkänner att det kan vara svårt med arbetsron ibland, men det är ju inte så svårt att förstå skillnaden på rast och lektion.

Nu ska jag vara tacksam för att vi har det så bra här och inte bekymra oss över andras "problem". Tycker bara synd om barnen som får en bristfällig och undervisning, och det gör jag oberoende om de är svenska eller finska eller har en annan nationalitet. Mitt syfte är inte på något sätt att peka ut någon eller något, men precis som herr Lucas, anser jag att vissa saker borde prioriteras.




Du som jobbat i Sverige, vilken plan följde ni och hurudan kompetens mötte du inom lärarkåren?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar