fredag 8 augusti 2014

Det fjärde året

Så var man där igen. Lugnet före stormen. Klassrummet är färdigfixat och det känns som det mesta är klart för skolstart. Högläsningsboken är vald. Katedern tomstädad. Pappren kopierade och redo på elevernas pulpeter. Första veckan planerad. Nya e-postadressen fixad. Listan är lång, men äntligen avklarad. En del saker finns ännu att göra men dem kan man ta som det kommer. Kanske jag äntligen har lärt mig att inte ta sån stress över att allt måste vara perfekt genast?

Det känns konstigt att tänka att det redan är mitt fjärde år. Mitt fjärde som klasslärare i samma skola. I år kom det inte så många nya lärare och jag är ännu yngst i lärarkåren, men det känns som att jag börjar kunna systemen och har koll på det mesta nu. I år har jag hunnit med mera före skolstarten än jag tidigare gjort. Till och med ishallarna är bokade för december och januari.

För ungefär ett år sedan kändes det mera nervöst och kanske också mera utmanande. Då var det 60 nya obekanta elever som väntade på oss tre lärare. Jag kommer ihåg vilken stress det var då. Efter första dagen skrev jag såhär och efter det var det en väldigt intensiv och jobbig höst. Vid höstlovet avtog det, ungefär. Nu är det absolut mera avslappnat. Nästa tisdag är mina 19 härliga tillbaka. Skönt att få fokusera på det viktigaste nu och inte behöva stressa med alla omständigheter.

Men först av allt ska ja njuta av ett skönt ledigt veckoslut. Sen sätter det igång igen.


Ha ett underbart läsår och följ gärna med vad som händer på elevernas blogg

Ja, och ifall någon undrar något så får man gärna fråga eller så kan ni också kommentera om ni har idéer på vad jag kunde skriva om nu när jag kanske har lite mera fritid än senaste höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar