måndag 11 augusti 2014

When things aren't perfect

I skolstarttider skrivs det otaliga millimeter i tidningsspalter om skolstarten, trafiken och de nyaste boktipsen. Postlådorna blir fyllda med reklam. Ny telefon, ny väska, nytt av allt - allt för att eleven ska känna sig redo. De flesta lärarna är också redo.

Tyvärr är det ofta föräldrarna som inte är redo. Läste IS artikel där lärare skrev om föräldarnas vanliga "misslyckanden". Tyckte det träffade mitt i prick. Eleverna behöver föräldrar som förstår vad som är skolans ansvar och vad föräldrarna ska sköta. Gör inte barnen en björntjänst, utan ge dem strikta ramar! Med några barn hemma går det kanske att böja sig ibland och låta barnen bestämma, men tyvärr går det inte med en klass på 15, 20 eller i värsta fall 30 elever med 15, 20 eller i värsta fall 30 olika starka viljor. Lärarna har tillräckligt att tänka på utan att ha en bunt prinsar och prinsessor som hela sitt liv blivit serverade allt på silverbricka och aldrig behövt misslyckas med något.


Jag önskar att jag den dag som jag eventuellt får barn inte behöver känna igen mig i artikeln utan att jag skulle vara mogen att vara en skolelevs förälder. Jag vill kunna lita på läraren och skolan där mitt barn inleder sin skolgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar