fredag 3 augusti 2012

Drömjobbet

På Mama's got the magic har diskussionerna om jobb, glädje och trivsel gått "heta" och jag började fundera lite på det. Såhär under sommarmånaderna har jag ju absolut världens bästa jobb, men nu när höstens skolstart närmar sig igen tycker jag fortfarande att jag har ett toppenjobb. Om ca 10 dagar börjar mitt andra läsår som lärare och efter det första året känns det tryggt och trevligt att få fortsätta med samma klass och samma kolleger. Vissa (min mamma) brukar säga att man speciellt i början har svårt att stänga av jobbet på sommaren men jag är glad över att ha klarat av att stänga av jobbet så gott som helt nu i 7 veckor. Igår var den första dagen som jag verkligen började fundera lite över hösten, men det kändes varken stressigt eller jobbigt, bara roligt och spännande. Dessutom känns det skönt att ha gjort upp en grovplan redan i juni före man tog lov.

Min kusindotter ska börja i ettan i höst och går och funderar och är uppspelt över allt det nya. Skolstarten är alltid speciell, oberoende om man börjar på ettan eller gymnasiet. Senaste år hade jag också känslan eftersom det var mitt första jobb... men tydligen finns den där känslan kvar varje år för visst pirrar det lite nu också.

Nästa måndag bär det av till skolan för att ställa i ordning klassrummet och komma in i rytmen lite före eleverna kommer den 14:de.

Men tills dess skulle jag helst göra det här ifall vädret tillåter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar