lördag 18 augusti 2012

Mattby ghetto

Efter en lång och slapp dag i småständandets tecken gick jag en varm kvällspromenad till Mattby gamla centrum där den närmaste lördagskvällsöppna matbutiken finns.

Blir lite skrämd av hur stora skillnaderna kan vara redan på en kilometer. Redan i lilla Mattby finns allt från flermiljonersvillor vid stranden till något som närmast kan beskriva som "ghetto" i gamla centret som förfallit rejält efter att Iso Omena byggdes. Sent på kvällen går man helst inte dit ensam.

På vägen till butiken lade jag märke till en man som satt ensam på asfalten. Man såg på det yttre att han haft det svårt i livet men han visade då inga tecken på att vilja ha hjälp med att stiga upp. På vägen tillbaka fick jag se att trots att Mattby gamla centrum förfallit till det yttre finns det fina kvar på insidan i invånarna. Mannen bad om hjälp att komma upp och ett gäng med ca 7 ungdomar i åldern 12-16 med varierande ursprungsland stäckte omedelbart ut armarna för att hjälpa honom. Själv vet jag inte om jag skulle ha klarat av det fysiskt, men de var många och fick tillsammans upp mannen. Jag är glad att människor fortfarande bryr sig.

Butikresans lustigaste incident var en man som kom emot mig och visslade på julsånger. Årets första.

1 kommentar:

  1. Jag vet precis vad du menar med att Mattby centrum är som ett ghetto! Jag undviker det allt som oftast, speciellt om kvällarna. Men skönt att höra att där ändå finns "hyggligt folk" :)

    SvaraRadera