tisdag 7 augusti 2012

Glansbild och realitet

Lärarglansbilden är att man dyker upp 14 augusti, allting är färdigplanerat i lärarhandledningen, man följer den och eleverna lär sig glatt, snällt och tyst såväl multiplikationstabeller som Europas huvudstäder. Arbetsdagen är från 9-13 och därefter går man hem och slappar tills man pigg och glad går till jobbet nästa dag. Till julen och våravslutningen skriver man betyg och som tack för det får man fina presenter och långa lov.

Så är det ju inte riktigt, som de flesta förhoppningsvis förstår.

En vecka före skolstart är alla lärare på plats, planerar och förbereder för fullt. Igår var min dag 9.30-17.30, idag likaså. Troligtvis också resten av veckan.  Nästa vecka börjar man lite tidigare. (8.15 VARJE DAG hela året. HUR ska man orka utan sovmorgon?.)

Men roligt är det. Mycket att tänka på och mest känns det som att man bara vimsar runt, men nog börjar ju resultatet också synas så småningom.

19 väntande pulpeter. 


Splitternya matematikböcker och häften. 


Gissa vad vi gör med den här figuren och den röda kompisen?

Märkte också ett litet sammanträffade när jag tömde boklagret. Typ alla böckerna och arbetsböckerna vi ska använda i år har färgerna orange eller blå! :) Visst passar det bra med inredningen!

8 kommentarer:

  1. Andreas Forsberg7 augusti 2012 kl. 21:32

    Härligt med skolböcker som matchar inredningen! :)

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det! Längtar lite tillbaks då jag ser bilderna... :) Vad är det för font du använder på din läxtavla? Liknar den "riktiga" textningen. Har skolan köpt fonten eller finns den att få tag på gratis nån stans? Vet du i så fall var?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan har faktiskt en testversion av bunden handskrift som jag numera använder men det är inte den som ja har använt där. Det är någon konstig ubuntu-stil så vitt jag kommer rätt ihåg :).

      Radera
  3. Jag tycker realiteten är ganska inspirerande också :) Jag for också på jobb idag, de e ju kul att fixa och greja lite innan det kör igång på allvar! :)

    SvaraRadera
  4. angry birds?! Nu blev ja så nyfiken att du måst berätta vad du har planerat! =) Vad skall du annars göra med trädet?

    SvaraRadera
  5. Angry birdsen är årets belöningssystem. För varje dag som eleverna varit snälla och följt klassens regler försvinner ett "block". Då alla block är försvunna kan grisen träffas och eleverna får välja något roligt som vi gör en lektion. :)

    Trädet är ett bokträd där eleverna i åk 2 för varje läst bok får sätta upp ett blad.

    SvaraRadera
  6. Ehm.. :)

    Jag tycker inte realiteten låter speciellt farlig? ( åtm. int me tanke på dina 2.5 senaste månader..) ..eller så är det bara "glansbilden" som ger den uppfattningen..

    Men sovmornar e ju veckosluten till för, int e de många andra yrkesgrupper som har sovmorgon mitt i veckan heller. ;) 9.30-17.30=8h= vanlig arbetsdag? 8.15 har många redan börjat jobba. O planering hör ju till de mesta.

    Hur som helst, resultaten ser super ut! Fina bilder o snygga förberedelser, idéer och färger! Jag är säker på att eleverna får ett bra år! :) du är jätteduktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack älsklingen!<3 Juuh, ja vet att 8.15 int e så farligt... ha bara varit bortskämd med att åtminstone någon gång i månaden ha sovmorgon hittills i mitt liv :).

      Radera